Tupolev Tu-154 M “Naganský expres”

Charakteristika

Celokovový dolnokřídlý, úzkotrupý (jednouličkový) třímotorový proudový dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě poháněný trojicí proudových motorů umístěných v zadní části trupu. Přetlakový trup kruhového průřezu je poloskořepinové konstrukce. Šípové křídlo s negativním vzepětím ­­je vybaveno dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami, interceptory a pohyblivými sloty. Ocasní plochy jsou ve tvaru T, s šípovou vodorovnou ocasní plochou. Řízení je mechanické s hydraulickými posilovači všech řídících ploch. Ovládací prvky a systémy jsou třikrát zálohovány umožňující bezpečný provoz i s některými nefunkčními prvky. Přistávací zařízení tvoří tříbodový zatažitelný podvozek příďového typu.; hlavní podvozek se zatahuje do podvozkových gondol v křídlech.

Historie

V roce 1964 byly zahájeny v sovětské konstrukční kanceláři Tupolev pod vedením legendárního hlavního konstruktéra Dmitrije Sergejeviče Markova projektové práce na moderním dopravním letounu pro střední tratě se třemi motory Kuzněcov NK-8-2. První prototyp typu označeného jako Tu-154 poprvé vzlétl dne 3. října 1968 a již v roce 1969 byla zahájena sériová výroba. Během produkce vzniklo několik dalších variant označených A, B, B-1 a B-2, u kterých se postupně zlepšovaly parametry, údržba a spolehlivost.

Slabou stránkou ovšem stále byla nízká hospodárnost provozu a životnost konstrukce. Proto byly v roce 1979 zahájeny projektové práce pod vedením hlavního konstruktéra Sergeje Michajloviče Jegera zaměřené na zvýšení doletu, výkonů, prodloužení životnosti draku a zlepšení celkové ekonomiky provozu. Prototyp nové varianty vznikl přestavbou ze staršího Tu-154 B-2 se zesílenou konstrukcí zadní části trupu již bez přetlakování, s kompletně přepracovanou mechanizací křídla a zlepšenou aerodynamikou celého letounu poprvé vzlétl v roce 1980. Letoun byl vybaven novými motory Solovjev D-30 speciálně vyvinutými pro Tu-154 M ve variantě D-30KU-154 s účinnými obraceči tahu, které měly vyšší výkon, nižší spotřebu a větší spolehlivost. Navíc došlo k výrazné modernizaci navigačního vybavení. Takto modifikovaný letoun dostal označení Tu-154 M. Testování, zkušební provoz a certifikace byly dokončeny v roce 1984, kdy byla zahájena sériová výroba této varianty. Nový letoun vykazoval při letu cestovní rychlostí vysoký přebytek výkonu a hospodárnější provoz. Přes své nesporné kvality byly u evropských provozovatelů Tu-154 postupně vyřazovány z provozu kvůli stále vysoké spotřebě paliva a přísnějším hlukovým předpisům.

Sériová výroba Tu-154 M trvala od roku 1984 až do ukončení výroby v roce 2012. Celkem bylo vyrobeno 313 sériových Tu-154 M. Během celé produkce od roku 1969 do roku 2012 bylo vyrobeno 921 kusů Tu-154 všech verzí (Tu-154, Tu-154 A, Tu-154 B, Tu-154 B-1, Tu-154 B-2, Tu-154 M).

Děkujeme TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 23. 2. 2016) Redaktor TV Nova Aleš Vašíček, milovník divnolidí, navštívil se svým kolegou kameramanem náš ústav ‪#VelkyPrelet, aby stvořil reportáž pro televizní magazín Víkend a přiblížil široké veřejnosti, snahu té naší TU bandy. V reportáži jsou použity záběry našeho parťáka Míry Orose z airZoneTV. Na výsledek společně strávené pracovní soboty se můžete mrknout ve videu.

Životopis

Bývalý vládní letoun České republiky Tupolev Tu-154 M výrobního čísla 96A1016 byl vyroben v salonním provedení v ruské Samaře v roce 1996. Ke Státnímu leteckému útvaru Ministerstva vnitra České republiky byl dodán dne 14. 12. 1996 s imatrikulaci OK-BYZ kde sloužil k přepravě státních představitelů. Po zrušení SLÚ v roce 1998 přišel v lednu 1999 k dopravní letce 6. (později 24.) základny dopravního letectva Armády České republiky v Praze-Kbích a jako armádní letoun dostal vojenské evidenční číslo 1016. Stroj sloužil v armádě k vládním a vojenským letům až do konce služby v listopadu 2007, kdy došlo k definitivnímu ukončení jeho provozu. Během své služby letoun oblétl v podstatě celý svět. Navštívil prakticky všechny kontinenty včetně Austrálie. Nejslavnější speciálně vypravený let vykonal ve dnech 21. a 23. 2. 1998, kdy na jeho palubě slavili čeští hokejisté olympijské zlato při návratu ze zimních olympijských her v japonském Naganu. „Zlatý let” provedly dvě posádky ve složení: CPT Zdeněk Fridrich, FO Vlado Pitoňák, NO František Vlček, FE Ivan Dudáček a CPT Petr Jirmus, FO Jiří Nečas, NO Miloš Komjati, FE Jiří Chalup. O pasažéry se postaral kolektiv palubních průvodčí vedených Martinou Reitmaierovou a Barborou Neumannovou. Na akci se podíleli technici: GT Jiří Malý (drak a motory), GT Luboš Svoboda (elektro), GT Jan Vorel (radio). Tím si letoun vysloužil novou přezdívku „Naganský expres”

Poslední let letoun vykonal dne 6. 11. 2007 přeletem z letiště Praha-Ruzyně na letiště Praha-Kbely s posádkou ve složení plk. Emil Komjati, mjr. Jaroslav Rýc, kpt. Vladimír Novotný, kpt. Vrzuk a kpt. Hudík. Celkový nálet letounu za 11 let služby byl 3.728 hod a 2012 přistání. Minimální zbytek technické životnosti byl ještě 4 roky, nebo 5.200 hod. nebo 2.000 přistání.

Letoun společně s druhým Tu-154 M evidenčního čísla 1003 poté odkoupila soukromá společnost, které se ani po několika letech nedařilo letouny prodat, a proto jim v roce 2015 hrozilo sešrotování. Díky osobní iniciativě bývalého armádního člena posádek obou letadel Karla Burgera z Prahy a majitelům letadel, kterým jejich osud nebyl lhostejný, se zmobilizovali muzejníci, kteří začali organizovat záchranu obou bývalých vládních Tu-154 M.

Reportáž TV Nova o tom jak to celé dopadlo. Opět velké díky TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 27. 9. 2016)

V muzeu

Zajímavosti ze záchrany

Zajímavosti z provozu

Tupolev TU-154M “Naganský expres” po přistání (v 19:05) se zlatým olympijským nákladem v na letišti Praha – Ruzyně 23. 2. 1998. (Foto: ČTK / Třeštík Jan) 

Technické zajímavosti

Kompletní historie projektu záchrany naganského expresu níže pod technickými údaji o letounu.

Technické údaje

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.

Na palubě jsou trvale umístěny jména dárců, kteří projekt podpořili nákupem “letenek” Velký přelet.

VELKÝ PŘELET CHRONOLOGICKY

Před Velkým přeletem (rádia, televize, tisk a internet)

2014

2015

2016/1

VELKÝ PŘELET

Pátek 23. 9. 2016:

Sobota 24. 9. 2016:

Neděle 25. 9. 2016:

2016/2

Záchrana druhého Tupolevu Tu-154 M ev. č. 1003 (prosinec 2016)

2017

2018

2019

Posádka Velkého přeletu moc děkuje všem, kteří nám věnovali svůj prostor a čas! Moc si Vaší pozornosti vážíme. 😉


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR