Tupolev Tu-154 M “Naganský expres”

Charakteristika

Celokovový dolnokřídlý úzkotrupý dopravní letoun pro střední tratě poháněný trojicí proudových motorů umístěných v zadní části trupu. Přetlakový trup kruhového průřezu je poloskořepinové konstrukce. Šípové křídlo s negativním vzepětím je vybaveno dvouštěrbinovými vztlakovými klapkami, rušiči vztlaku a pohyblivými sloty. Ocasní plochy jsou ve tvaru T, s šípovou vodorovnou ocasní plochou. Řízení je mechanické s hydraulickými posilovači. Ovládací prvky a systémy jsou třikrát zálohovány a umožňují bezpečný provoz i s některými nefunkčními prvky. Přistávací zařízení tvoří tříbodový zatažitelný podvozek příďového typu. Hlavní podvozek se zatahuje do podvozkových gondol v křídle.

Historie

V roce 1964 byly v sovětské konstrukční kanceláři Tupolev pod vedením hlavního konstruktéra D. S. Markova zahájeny projektové práce na moderním dopravním letounu pro střední tratě. Prototyp poprvé vzlétl 3. 10. 1968 a již v roce 1969 byla zahájena sériová výroba. Během produkce vzniklo několik variant, u nichž byly postupně vylepšovány různé parametry letounu. Slabou stránkou všech těchto variant však byla nízká životnost konstrukce a nehospodárnost provozu způsobená žíznivými motory Kuzněcov řady NK-8. V roce 1979 byly proto zahájeny modernizační projektové práce pod vedením konstruktéra S. M. Jegera zaměřené na zvýšení výkonů, prodloužení životnosti draku a zlepšení celkové ekonomiky provozu. Prototyp nové varianty s přepracovanou mechanizací křídla, zesílenou konstrukcí zadní části trupu a zlepšenou aerodynamikou vzlétl v roce 1980. Letoun byl vybaven novými motory Solovjev D-30KU-154, které byly výkonnější, měly nižší spotřebu a vyšší spolehlivost. Došlo i k výrazné modernizaci navigačního vybavení. Takto modifikovaný letoun dostal označení Tu-154 M. Nový letoun vykazoval při letu cestovní rychlostí přebytek výkonu a hospodárnější provoz. Sériová výroba Tu-154 M byla zahájena v roce 1984 a až do ukončení výroby v roce 2012 bylo vyrobeno 313 sériových Tu-154 M. Během celé produkce od roku 1969 do roku 2012 bylo vyrobeno celkem 921 kusů Tu-154 všech verzí. Přes své nesporné kvality byly u evropských provozovatelů Tu-154 později vyřazovány z provozu kvůli vysoké spotřebě paliva a hlučnosti.

Děkujeme TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 23. 2. 2016) Redaktor TV Nova Aleš Vašíček, milovník divnolidí, navštívil se svým kolegou kameramanem náš ústav ‪#VelkyPrelet, aby stvořil reportáž pro televizní magazín Víkend a přiblížil široké veřejnosti, snahu té naší TU bandy. V reportáži jsou použity záběry našeho parťáka Míry Orose z airZoneTV. Na výsledek společně strávené pracovní soboty se můžete mrknout ve videu.

Životopis

Bývalý vládní letoun České republiky Tupolev Tu-154 M výrobního čísla 96A1016 byl vyroben v salonním provedení v ruské Samaře roku 1996. Ke Státnímu leteckému útvaru Ministerstva vnitra České republiky byl dodán dne 14. 12. 1996 s imatrikulaci OK-BYZ kde sloužil k přepravě státních představitelů. V lednu 1999 byl přeřazen k dopravní letce 6. (později 24.) základny dopravního letectva Armády České republiky v Praze-Kbelích a jako armádní letoun dostal vojenské evidenční číslo 1016. Stroj v armádě sloužil k vládním a vojenským letům až do konce služby v listopadu 2007, kdy došlo k definitivnímu ukončení jeho provozu. Během své služby letoun oblétl v podstatě celý svět. Navštívil všechny kontinenty kromě Antarktidy. Nejslavnější speciálně vypravený let vykonal 23. 2. 1998, kdy na jeho palubě slavili čeští hokejisté olympijské zlato při návratu ze zimních olympijských her v japonském Naganu. Odtud také pochází přezdívka letounu „Naganský expres”.

Poslední let letoun vykonal dne 6. 11. 2007 přeletem z letiště Praha-Ruzyně na letiště Praha-Kbely s posádkou ve složení plk. Komjati, mjr. Rýc, kpt. Novotný, kpt. Vrzuk a kpt. Hudík. Celkový nálet letounu za 11 let služby byl 3 728 hod a 2 012 přistání. Minimální zbytek technické životnosti byl ještě 4 roky, případně 5 200 letových hodin nebo 2 000 přistání.

Letoun společně s druhým Tu-154 M evidenčního čísla 1003 poté odkoupila soukromá společnost, které se ale nepodařilo letouny prodat, a tak jim v roce 2015 začalo hrozit sešrotování. Díky osobní iniciativě bývalého člena posádek obou letadel Karla Burgera, jemuž nebyl jejich osud lhostejný a se souhlasem společnosti Excalibur Army vlastnící obě letadla, došlo k mobilizaci muzejníků, kteří začali organizovat jejich záchranu.

Reportáž TV Nova o tom jak to celé dopadlo. Opět velké díky TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 27. 9. 2016)

V muzeu

Dne 13. 12. 2014 byly zahájeny demontáže letounu na 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely a až v první polovině září 2016 byl letoun připraven k transportu. Dne 22. 9. 2016 proběhla nakládka letounu na přepravní techniku společnosti Universal transport Praha a ve dnech 23. až 25. 9. 2016 byl realizován pozemní transport ze Kbel do Kunovic pod názvem “Velký přelet”. Opětovná montáž letounu byla zahájena ihned po příjezdu a probíhala v prostorách Slováckého aeroklubu až do 3. 3. 2018, kdy byl nedokončený letoun přetažen z montážní stojánky do areálu muzea. Dokončovací práce v areálu muzea pak probíhaly až do srpna 2018. V noci 3. 8. 2018 došlo v rámci programu festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště ke slavnostnímu rozsvícení a zpřístupnění letounu, kterému předcházelo promítání filmů Pozemní let a Pásky z Nagana.

Náklady na záchranu letadla byly pokryty z darů jednotlivců v rámci crowdfundingové kampaně Velký přelet aneb Stádo slonů uchem jehly na portálu Startovač.cz, sponzorských darů a z vlastních zdrojů muzea.

Letoun tak byl zachráněn díky pomoci fanoušků, sponzorů, partnerů a podpoře a pochopení ze strany našich rodin a přátel.

Zajímavosti z provozu

Zajímavosti ze záchrany letadla

Tupolev TU-154M “Naganský expres” po přistání (v 19:05) se zlatým olympijským nákladem v na letišti Praha – Ruzyně 23. 2. 1998. (Foto: ČTK / Třeštík Jan) 

Technické zajímavosti

Kompletní historie projektu záchrany naganského expresu níže pod technickými údaji o letounu.

Technické údaje

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.

Na palubě jsou trvale umístěny jména dárců, kteří projekt podpořili nákupem “letenek” Velký přelet.

VELKÝ PŘELET CHRONOLOGICKY

Před Velkým přeletem (rádia, televize, tisk a internet)

2014

2015

2016/1

VELKÝ PŘELET

Pátek 23. 9. 2016:

Sobota 24. 9. 2016:

Neděle 25. 9. 2016:

2016/2

Záchrana druhého Tupolevu Tu-154 M ev. č. 1003 (prosinec 2016)

2017

2018

2019

Posádka Velkého přeletu moc děkuje všem, kteří nám věnovali svůj prostor a čas! Moc si Vaší pozornosti vážíme. 😉


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR