Letecké muzeum v Kunovicích

Tupolev TU-154 M “Naganský expres”

Charakteristika

Celokovový, úzkotrupý, jednouličkový třímotorový proudový dopravní letoun středního doletu sovětské konstrukce s motory umístěnými v zadní části trupu. Ocasní plochy jsou ve tvaru písmene T. Přistávací zařízení zatahovací příďového typu; hlavní podvozek se zatahuje do podvozkových gondol v křídlech.

Historie

V roce 1964 byly zahájeny v sovětské konstrukční kanceláři Tupolev projektové práce na novém dopravním letounu pro střední tratě TU-154. První prototyp poprvé vzlétl dne 3. října 1968 a v roce 1969 byla zahájena sériová výroba.

V roce 1979 byly zahájeny práce na nové výrazně vylepšené verzi s cílem zlepšit ekonomiku provozu a zvýšit dolet letounu. Prototyp nové verze vznikl přestavbou ze starší verze TU-154B-2, do kterého byly instalovány nové výkonnější motory Solovjev D-30KU-154, byla zesílena konstrukce zadní části trupu již bez přetlakování a přepracováno křídlo. Takto modifikovaný typ dostal označení TU-154M (M = Modernizovanyj). První vzlet verze M proběhl v roce 1980 a sériová výroba byla zahájena v roce 1984 a trvala až do ukončení výroby v roce 2012. Celkem bylo vyrobeno 313 sériových TU-154M. Při letu cestovní rychlostí vykazoval nový TU-154M o 1 tunu nižší spotřebu paliva. Přes své nesporné kvality byly u evropských provozovatelů TU-154 postupně vyřazovány z provozu kvůli vysoké spotřebě paliva a přísnějším hlukovým předpisům nejen v EU. Během celé produkce od 1969 do roku 2012 bylo vyrobeno 921 kusů TU-154 všech verzí (TU-154, TU-154A, TU-154B, TU-154B-1, TU-154B-2, TU-154M).

Děkujeme TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 23. 2. 2016) Redaktor TV Nova Aleš Vašíček, milovník divnolidí, navštívil se svým kolegou kameramanem náš ústav ‪#VelkyPrelet, aby stvořil reportáž pro televizní magazín Víkend a přiblížil široké veřejnosti, snahu té naší TU bandy. V reportáži jsou použity záběry našeho parťáka Míry Orose z airZoneTV. Na výsledek společně strávené pracovní soboty se můžete mrknout ve videu.

Životopis

Bývalý vládní letoun České republiky Tupolev TU-154M (OK-BYZ / 1016) “Zuzana”, přezdívaný také Naganský expres, na jehož palubě slavili čeští hokejisté v roce 1998 olympijské zlato, byl vyroben v salonním provedení v ruské Samaře v roce 1996 a ve stejném roce byl dodán k vládní letce resp. ke Státnímu leteckému útvaru v podřízenosti Ministerstva vnitra ČR a u tohoto provozovatele nesl registraci OK-BYZ. Po zrušení vládní letky v roce 1998 přišel k dopravní letce 24. základny dopravního letectva Armády ČR v Praze Kbely a jako armádní letoun dostal vojenské evidenční číslo 1016. Stroj sloužil u AČR až do konce služby do roku 2007, kdy došlo k  definitivnímu ukončení jeho provozu. Letoun v letech 1996 – 2007 přepravoval politické představitele České republiky, prezidenty (Václava Havla a Václava Klause), vojáky AČR na zahraniční mise a plnil i humanitární lety. Asi nejznámější let se týkal návratu vítězných olympioniků z japonského Nagana v roce 1998. Tento tupolev oblétl v podstatě celý svět – navštívil prakticky všechny kontinenty.  

Reportáž TV Nova o tom jak to celé dopadlo. Opět velké díky TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 27. 9. 2016)

V muzeu

V letech 2014 – 2016 členové Leteckého muzea v Kunovicích letoun odkupem za symbolickou částku zachránili před sešrotováním. V letech 2014 – 2016 tupolev postupně demontovali a v rámci projektu Velký přelet jej pozemním transportem přepravili do kunovického muzea a od září 2016 do srpna 2018 letoun opět smontovali do původní podoby. Na záchraně exponátu pracovali dobrovolníci zcela zdarma a odpracovali na projektu přes 8 000 hodin. Více o projektu ZDE

Zajímavosti

TU-154 s cestovní rychlostí přes 850 km/h byl jedním z nejrychlejších civilních dopravních letadel v provozu. Letoun byl schopný provozu z nezpevněných nebo štěrkových drah se základním vybavením a také byl široce využíván v extrémních (arktických) podmínkách severovýchodních a východních regionů Ruska.

Technické údaje

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR