Tupolev Tu-154 M “Naganský expres”

Charakteristika

Celokovový, úzkotrupý, jednouličkový třímotorový proudový dopravní letoun středního doletu sovětské konstrukce s motory umístěnými v zadní části trupu. Ocasní plochy jsou ve tvaru písmene T. Přistávací zařízení zatahovací příďového typu; hlavní podvozek se zatahuje do podvozkových gondol v křídlech.

Historie

V roce 1964 byly zahájeny v sovětské konstrukční kanceláři Tupolev projektové práce na novém dopravním letounu pro střední tratě TU-154. První prototyp poprvé vzlétl dne 3. října 1968 a v roce 1969 byla zahájena sériová výroba.

V roce 1979 byly zahájeny práce na nové výrazně vylepšené verzi s cílem zlepšit ekonomiku provozu a zvýšit dolet letounu. Prototyp nové verze vznikl přestavbou ze starší verze TU-154B-2, do kterého byly instalovány nové výkonnější motory Solovjev D-30KU-154, byla zesílena konstrukce zadní části trupu již bez přetlakování a přepracováno křídlo. Takto modifikovaný typ dostal označení TU-154M (M = Modernizovanyj). První vzlet verze M proběhl v roce 1980 a sériová výroba byla zahájena v roce 1984 a trvala až do ukončení výroby v roce 2012. Celkem bylo vyrobeno 313 sériových TU-154M. Při letu cestovní rychlostí vykazoval nový TU-154M o 1 tunu nižší spotřebu paliva. Přes své nesporné kvality byly u evropských provozovatelů TU-154 postupně vyřazovány z provozu kvůli vysoké spotřebě paliva a přísnějším hlukovým předpisům nejen v EU. Během celé produkce od 1969 do roku 2012 bylo vyrobeno 921 kusů TU-154 všech verzí (TU-154, TU-154A, TU-154B, TU-154B-1, TU-154B-2, TU-154M).

Děkujeme TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 23. 2. 2016) Redaktor TV Nova Aleš Vašíček, milovník divnolidí, navštívil se svým kolegou kameramanem náš ústav ‪#VelkyPrelet, aby stvořil reportáž pro televizní magazín Víkend a přiblížil široké veřejnosti, snahu té naší TU bandy. V reportáži jsou použity záběry našeho parťáka Míry Orose z airZoneTV. Na výsledek společně strávené pracovní soboty se můžete mrknout ve videu.

Životopis

Bývalý vládní letoun České republiky Tupolev TU-154M (OK-BYZ / 1016) “Zuzana”, přezdívaný také Naganský expres, na jehož palubě slavili čeští hokejisté v roce 1998 olympijské zlato, byl vyroben v salonním provedení v ruské Samaře v roce 1996 a 14. 12. 1996 byl dodán k vládní letce resp. ke Státnímu leteckému útvaru v podřízenosti Ministerstva vnitra ČR a u tohoto provozovatele nesl registraci OK-BYZ. Po zrušení vládní letky v roce 1998 přišel v lednu 1999 k dopravní letce 24. základny dopravního letectva Armády ČR v Praze Kbely a jako armádní letoun dostal vojenské evidenční číslo 1016. Stroj sloužil u AČR až do konce služby do roku 2007, kdy došlo k  definitivnímu ukončení jeho provozu. Tento tupolev během své služby oblétl v podstatě celý svět – navštívil prakticky všechny kontinenty. Poslední let absolvoval 6. 11. 2017 přeletem z letiště Praha – Ruzyně na letiště Praha – Kbely, kde byl odstaven.

Ke 27. 4. 2007 měl letoun nálet pouze 3.486 hod. a 1.848 přistání. A ke dni 6. 11. 2007 měl stroj nálet 3.728 hod. Minimální zbytek technické životnosti byl ještě 4 roky, 5.200 hod. nebo 2.000 přistání.

Reportáž TV Nova o tom jak to celé dopadlo. Opět velké díky TV Nova za umožnění publikování reportáže. (Zdroj: TV Nova / magazín Víkend / 27. 9. 2016)

V muzeu

V letech 201-2016 členové Leteckého muzea v Kunovicích letoun odkupem za symbolickou částku zachránili před sešrotováním. Záchrana spočívala v neinvazivní demontáži letounu na letišti ve Kbelích, vzdálených 300 km od Kunovic, jeho pozemní přepravě a následné montáži a vystavení v muzeu. V letech 2014-2016 tým muzejníků a příznivců záchrany TU-154 M letoun postupně demontovali šroubek po šroubku (bez řezání) a v rámci projektu Velký přelet (podrobněji o projektu níže) jsme jej pozemním transportem přepravili do kunovického muzea (FILM). Náklady na projekt byly pokryty crowdfoundingovou kampaní Velký přelet aneb stádo slonů uchem jehly na Startovač.cz a z vlastních zdrojů muzea. Od září 2016 do srpna jsme 2018 letoun opět smontovali do původní podoby a v srpnu 2018 byl interiér slavnostně otevřen pro návštěvníky muzea. Ve volném čase a zcela zdarma jsme na projektu odpracovali 8.000 hodin. Jen díky podpoře fanoušků projektu byl letoun zachráněn před sešrotováním!

Zajímavosti

Tupolev TU-154M “Naganský expres” po přistání (v 19:05) se zlatým olympijským nákladem v na letišti Praha – Ruzyně 23. 2. 1998. (Foto: ČTK / Třeštík Jan) 

Technické údaje

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky.

VELKÝ PŘELET CHRONOLOGICKY

Před Velkým přeletem (rádia, televize, tisk a internet)

2014

2015

2016/1

VELKÝ PŘELET

Pátek 23. 9. 2016:

Sobota 24. 9. 2016:

Neděle 25. 9. 2016:

2016/2

Záchrana druhého Tupolevu Tu-154 M ev. č. 1003 (prosinec 2016)

2017

2018

2019

Posádka Velkého přeletu moc děkuje všem, kteří nám věnovali svůj prostor a čas! Moc si Vaší pozornosti vážíme. 😉


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR