Walter M602 A (8)

Charakteristika

Turbovrtulový tříhřídelový motor československé výroby s dvoustupňovým radiálním kompresorem a dvoustupňovou volnou turbínou.

Generátor plynů je složen z dvouhřídelového dvoustupňového odstředivého kompresoru, prstencové protiproudé spalovací komory a axiálních turbín středotlakého a vysokotlakého rotoru. Vysokotlaká turbína má vzduchem chlazené rozváděcí a oběžné lopatky umožňující práci vysokotlaké turbíny při střední teplotě plynů před turbínou do 1380 °C. Výkonová turbína je dvoustupňová a přenáší krouticí moment dvěma torzními hřídelemi do reduktoru. Regulace pohonné jednotky je elektrohydraulicko-mechanická. Přísun paliva do motoru při hlavních režimech práce byl tak řešen napřímo, aniž by pro zajištění nepřekročení mezních provozních hodnot motoru bylo nutno využít elektroniku.

Historie a vývoj

Práce na vývoji největšího československého turbovrtulového leteckého motoru Walter M602 pro vznikající dopravní letoun L-610 byly v pražském Motorletu zahájeny již koncem 70. let. Počátkem roku 1981 pak Let Kunovice definitivně specifikoval požadované parametry motoru. První funkční prototyp motoru výrobního čísla A 01 byl poprvé spuštěn na pozemním standu v únoru 1986. Do konce téhož roku byly sestaveny další čtyři prototypové motory v.č. A 03 až A 06. První provozní stohodinová motorová zkouška byla dokončena 26. 6. 1987 na motoru v.č. A 07. Motor v.č. A 09, který byl jako první určen pro montáž na L-610, byl do Kunovic dopraven v listopadu 1987.

Prototypový motor Walter M602 výrobního čísla A2 009. (Foto archiv LMKU)

Úvodní zkušební lety absolvoval motor nejdříve na speciální létající laboratoři, letounu Il-18 LL (OK-019). Jednalo se o původně dopravní letoun Iljušin Il-18 V (DDR-STC) východoněmecké letecké společnosti Interflug přestavěný pro VZLÚ na testování nové pohonné jednotky M602 a nové pětilisté vrtule Avia V518. Přestavba letounu na létající laboratoř započala v roce 1987 a motor s pětilistou vrtulí byl umístěn místo původního levého vnitřního motoru. První let Il-18 LL s M602 proběhl dne 6. 7. 1988. Letové zkoušky u VZLÚ pak probíhaly až do roku 1992. Během testovacích letů bylo monitorováno přes 200 parametrů a probíhaly simulace závad na motoru. Bezpochyby se jednalo o největší a na provoz nejnáročnější letadlo, jaké kdy bylo ve VZLÚ jako létající laboratoř provozováno.  Tento speciální stroj se objevil 1. 2. 1989 také na letišti v Kunovicích, a to při předvádění prvního létajícího prototypu L-610 X01 (OK-130) pozvaným hostům, novinářům a odborníkům.

Létající laboratoř Il-18 LL (OK-019) se jménem „Golden Rake“ na přídi byl bývalý IL-18 V v.č. 022-02 (DDR-STC) východoněmecké letecké společnosti Interflug. (Foto: Petr Popelář)

Projekt vývoje letounu L-610 byl ale začátkem 90. let zastaven a následně, v roce 1995, ustal i vývoj motoru M602, kvůli čemuž se nakonec nedočkal certifikace.  Za celou dobu bylo vyrobeno pouze několik kusů této pohonné jednotky.

Během vývoje se vyskytla řada problémů, které nebyly kvůli ekonomickým důvodům a předčasnému ukončení projektu nikdy plně vyřešeny. Přesto bylo dosaženo několika významných zlepšení, a to hlavně snížení hmotnosti o 90 kg a zvýšení výkonu o 140 kW u verze M602 B. Jednalo se o zatím poslední projekt takto velkého motoru na československém území, a tak jde, i přes nedokončený vývoj, o významnou kapitolu československého leteckého průmyslu.

L-610 X05 (Foto: Petr Váverka)

V muzeu

Motor M602 A (8) výrobního čísla 16-91010 muzeu darovala společnost Aircraft Industries a.s.

Zajímavost

Technické údaje

Výkony


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR