Letecké muzeum v Kunovicích

Mikojan–Gurjevič MiG-21 F-13

Charakteristika

Jednomístný jednomotorový nadzvukový středoplošník celokovové konstrukce s trojúhelníkovým křídlem ve tvaru delty. Kabina letounu je přetlaková, klimatizovaná, vybavená pancéřovaným předním sklem a katapultovací sedačkou. Přistávací zařízení tvoří tříbodový zatahovací hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu.

Historie

Koncem padesátých let 20. století dostala konstrukční kancelář Mikojan–Gurjevič úkol vyvinout lehký přepadový stíhací frontový letoun, dostatečně obratný, výkonný, přitom však technologicky jednoduchý, a především létající dvojnásobnou rychlostí zvuku. Splnění úkolu dalo vzniknout letecké ikoně a legendě letounu MiG-21. První prototyp vzlétl v SSSR v roce 1958 a již v následujícím roce 1959 se začal sériově vyrábět. Letouny MiG-21 byly zařazeny do výzbroje armád více než padesáti států. Vznikly čtyři generace letounu, velké množství variant, modifikací a modernizací a v některých zemích slouží i dnes. Všech verzí MiG-21 bylo vyrobeno přes 10 000 ks, což z něho činí nejmasověji vyráběný nadzvukový letoun na světě. MiG-21 byl nasazen v mnoha ozbrojených konfliktech, mimo jiné v arabsko-izraelských válkách či válce ve Vietnamu.

První prototyp MiGu-21 označený E-6 poprvé vzlétl v SSSR začátkem roku 1958. (Foto archiv LMKU)

ČSSR byla jedinou zemí ze států Varšavské smlouvy, která vyráběla MiG–21 F-13 licenčně pod označením S–106, ale z důvodu utajení byl v provozní dokumentaci uváděn jako typ Z-159F. Výroba na základě licence probíhala v podniku Aero Vodochody. První vzlet čistě československého MiG-21 F-13 alias typ Z-159F v.č. 360002 proběhl v Aeru v červnu 1963 a poslední vyrobený v.č. 261114 byl zalétán 17. června 1972. V letech 1963 až 1972 bylo ve Vodochodech vyrobeno celkem 195 strojů včetně jednoho neletového pro pevnostní statické zkoušky a 70-ti kusů modifikovaného stíhacího-průzkumného modelu MiG-21 FR. V letech 1961-2005 byly i ve výzbroji Československé lidové armády a poté Armády České republiky.

První MiG-21 čistě československé výroby v.č. 360002 poprvé vzlétl v červnu 1963 a sloužil v ČSLA do října 1973. Koncem roku 1973 byl prodán do Sýrie. (Foto archiv Valka.cz)

Životopis 

Dne 31. 10. 1966 byl letoun s evidenčním číslem 0514 předán z Aera Vodochody ke 4. leteckému stíhacímu pluku v Pardubicích kde sloužil do konce roku 1969. Od začátku roku 1970 sloužil letoun u 5. stíhacího leteckého pluku v Plzni-Líních kde byl vyřazen z provozu 5. 10. 1983. U vojenském útvaru v Plzni byl stroj ozdoben modrými barevnými doplňky a v letech 1970 – 1972 nosil na levé straně přídě znak 5. Stíhacího leteckého pluku – znak Psohlavce. Celkový nálet letounu v československém letectvu činil 1 222 hodin 44 minut.

V muzeu

MiG-21 F-13 ev. č. 0514 byl do muzea získán v roce 1983. S letounem přiletěl do Kunovic z Plzně-Líní dne 5. 10. 1983 pplk. Jaroslav Krýda, jeden z nejlepších pilotů „jednadvacítek“ u nás. Před přistáním předvedl nad kunovickým letištěm nezapomenutelnou akrobacii.

(Foto: Gerard Helmer 1990)

Zajímavosti

Z důvodu utajení byl MiG-21F-13 v dokumentaci československého letectva uváděn jako typ Z-159F.

V rámci kooperací se na MiG-21 F-13 vyráběla v kunovickém Letu ocasní část a další díly.
MiG-21 je, pokud se sečtou počty kusů všech jeho verzí, nejmasověji vyráběným nadzvukovým letounem na světě. Tento MiG-21 F-13, který sloužil ve finském vojenském letectvu, je vystaven v leteckém muzeu v Tikkakoski ve středním Finsku. (Foto archiv LMKU)

Technické údaje

Výzbroj

Podvěsná výzbroj na dvou křídelních závěsnících:

Centrální podtrupový závěsník

(Foto: Miroslav Kirinovič)

Uživatelé

Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Angola, Ázerbájdžán, Bangladéš, Bělorusko, Bulharsko, Burkina Faso, Čad, Československo, Česko, Čína, Kongo (Kinshasa), Východní Německo, Egypt, Eritrea, Etiopie, Finsko, Gruzie, Guinea, Guinea-Bissau, Chorvatsko, Indie, Indonésie, Írán, Irák, Jemen, Jugoslávie, Kambodža, Kuba, Kyrgyzstán, Laos, Libye, Madagaskar, Maďarsko, Mali, Mongolsko, Mosambik, Namibie, Německo, Nigérie, Polsko, Rumunsko, Rusko, Severní Korea, Slovensko, Somálsko, Sovětský svaz, Srbsko, Súdán, Sýrie, Tanzanie, Uganda, USA, Ukrajina, Vietnam, Zair, Zambie


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR