Letecké muzeum v Kunovicích

Let XL-410 Turbolet 004 “Zuzka”

(Foto: Vladimír Janík)

Charakteristika

Dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Přistávací zařízení tvoří zatahovací tříbodový hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými elektricky vodivými pneumatikami. Interiér letadla byl proveden jako standardní – se sedmnácti sedadly pro cestující. V zadní části trupu (vpravo) se nachází zavazadlový prostor a za ním toaleta.

Historie

Letoun XL-410 s imatrikulací OK-ZKA byl čtvrtý vyrobený a třetí létající prototyp turbovrtulového dopravního letadla L-410.  Stroj nejdříve sloužil k reklamním a předváděcím letům, později plnil celou řadu továrních zkoušek a testů. V provozu u svého výrobce byl v letech 1970–1978. Na letounu bylo zkušebně instalováno kapalinové odmrazování typu TKS s porézní náběžnou hranou křídel a ocasních ploch, které se ovšem neosvědčilo. Pozdější sériové verze proto mají pneumatické odmrazování s gumovým povlakem náběžných hran systému Goodrich. Piloty Letu i Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu bylo na OK-ZKA provedeno množství měřicích letů s nainstalovaným americkým autopilotem Bendix M-4C a tuzemskou zkušební měřicí aparaturou. Tyto testy a zkušenosti z nich se pak staly podkladem pro úspěšnou československou konstrukci autopilota AP-410.

Životopis

Dne 13. 4. 1970 byl proveden první zálet s posádkou ve složení František Srnec a Ing. František Svinka. Hned poté byl letoun nasazen k předvádění v západní Evropě. Šlo o pokus kunovické továrny proniknout na světový trh. Letoun opatřený efektním žlutočervenobílým reklamním nátěrem odletěl na první předvádění s posádkou Vladimír Vlk a František Srnec už 23. 4. 1970. Nejdříve byl stroj předveden v západoněmeckém Hannoveru a ve Frankfurtu, poté s ním posádka přeletěla do Švédska, kde jej předvedla v Malmö a Ängelholmu. Do Kunovic se „Zuzka“ vrátila až 11. května. V září roku 1970 se letoun proletěl nad brněnským výstavištěm a v Kunovicích na leteckém dnu, kde nechyběl ani velvyslanec Kanady a obchodní zástupci z Belgie.  Po kariéře reklamního letounu plnil u výrobce v Kunovicích celou řadu továrních, experimentálních a zkušebních úloh.  Sloužil i k doprovodným letům při dodávkách letadel zákazníkům. OK-ZKA navštívil šestnáct československých dopravních i svazarmovských letišť a mimo výše uvedená německá a švédská letiště i dalších šest zahraničních: Lvov, Varnu, Bukurešť, Lipsko, Drážďany a Budapešť. Na obou pilotních sedadlech se vystřídali zkušební, i obchodní piloti Letu Kunovice, piloti SLI-TI i piloti VZLÚ. Za svou kariéru nalétal tento letoun 1117 letových hodin a 52 minut a provedl 1852 vzletů.

(Foto: Vladimír Janík)

V muzeu

XL-410 v.č. 004 OK-ZKA byl do muzea předán v roce 1979 a stal se tak jedním z jeho prvních exponátů. Spolu s vystaveným prvním prototypem v.č. 001 dnes připomíná začátky vývoje a sériové výroby malých dopravních letadel s turbovrtulovými motory v Československu.

(Foto archiv LMKU)

Zajímavost

V úplném závěru provozu v letech 1975–1978 sloužil jako dopravní letoun továrny Let Kunovice a často létal z Kunovic na různá letiště doma i v zahraničí. Letiště Praha-Ruzyně navštívil více jak dvěstěkrát, Letňany a Kbely každé více jak stokrát. Na sklonku své letecké kariéry, ve spolupráci se Slováckým aeroklubem a spolu s dalšími podnikovými letouny, se v OK-ZKA povozily až tisíce dětí při vyhlídkových letech organizovaných v průběhu sedmdesátých let. Díky své imatrikulaci ZKA se letounu přezdívá „Zuzka“.

(Foto: Vladimír Janík)

Technické údaje


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR