Letecké muzeum v Kunovicích

Let XL-610 M X05

(Foto Petr Váverka)

Charakteristika

Turbovrtulový hornoplošník s ocasními plochami ve tvaru písmene T. Trup skořepinové konstrukce tvoří tři části. V přední jsou uloženy součásti letadla, ve střední je umístěna kabina posádky a cestujících, v zadní části nákladový prostor, toaleta a šatna. Dvounosníkové křídlo má integrální palivové nádrže mezi nosníky o objemu 3500 litrů. Tříkolový podvozek s nízkotlakými pneumatikami se zatahuje do gondol na bocích trupu podobně jako u L–410. Pětilistá vrtule Avia V518 o průměru 3,5 m dosahovala ve vzletu až 1320 otáček za minutu.

(Foto Petr Váverka)

Historie

Základní koncepce letounu byla převzata z L–410 Turbolet a vývoj začal v 2. polovině 70. let. Po zásahu sovětské vlády v roce 1984 však byla značná část dokumentace nepoužitelná. Letoun projektovaný ve skupině ing. Vlastimila Mertla byl navržen ve třech verzích – nákladní se 6 kontejnery, osobní pro 40 cestujících a kombinovaný pro 16 cestujících s třemi kontejnery. Do té doby šlo u nás o první letadlo s přetlakovou kabinou a zároveň největší dopravní vyvíjené letadlo u nás, na němž bylo použito přes dvě stovky nových přístrojů a agregátů. První prototyp byl proto zalétán Františkem Srncem a Stanislavem Sklenářem až 28. 12. 1988. Do sériové výroby se letoun nedostal.

Životopis 

Letoun s imatrikulací OK–134 je pátým prototypem L–610, který byl v srpnu 1992 vystavován pod označením OK–VZC na Air Show Moskva a od června 1993 byl ve zkušebním provozu letectva Armády ČR s evidenčním číslem 0005. Celkový nálet XL-610 X005 činil 1 222 hodin.

(Foto Petr Váverka)

V muzeu

V muzeu je vystaven od roku 2006

Zajímavost

Jediný z řady L-610, který je vybaven kompletním interiérem cestujících.

(Foto Petr Popelář)

Technické údaje

(Foto: Zdeněk Sluka)
(Foto: Zdeněk Sluka)

Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR