Let L-410 UVP “Máňa”

Charakteristika

Dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Přistávací zařízení tvoří zatahovací tříbodový hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými elektricky vodivými pneumatikami. Interiér letadla je proveden jako salónní – s deseti sedadly pro cestující. V zadní části trupu (vpravo) se nachází zavazadlový prostor a za ním toaleta.

Historie

Impuls k vývoji verze UVP přišel z tehdejšího Sovětského svazu, který byl prakticky výhradním odběratelem čtyřistadesítek ve velkém množství. Požadován byl letoun se zkráceným vzletem a přistáním v extrémních klimatických podmínkách. Takové požadavky již nebylo možné vyřešit pouze úpravami a vylepšením stávající řady L-410, a proto museli konstruktéři přikročit k dalšímu vývoji. Tak se nakonec zrodil nový typ: L-410 UVP. Zálet prototypu provedla 1. listopadu 1976 posádka ve složení Vladimír Vlk a Ing. František Svinka. Do projektu UVP se promítly všechny požadavky hlavního odběratele a vznikl velmi odolný stroj, který byl schopen operovat v těch nejextrémnějších podmínkách.

Veřejnost se mohla seznámit s prvním prototypem UVP v.č. X-01 na Leteckém dnu s Květy 76, který proběhl v září 1976 na letišti v Kunovicích. Foto archiv Letecké muzeum v Kunovicích

Životopis

Letoun byl v kunovickém Letu zalétán tovární posádkou Ing. František Svinka a Miroslav Sedláček dne 15. 12. 1981. Byl to v pořadí celkem 332. letoun L-410 a 187. stroj L-410UVP. Dodán byl do Prahy-Kbel k československému vojenskému letectvu den před Štědrým dnem. Stroj byl provozován u 3. dopravního leteckého pluku v Praze-Kbelích. Koncem 80. let byl v salonní verzi využíván u kbelské Letky zvláštního určení pro přepravu zahraničních zbrojních inspektorů na základě Helsinské konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě (KBSE) a ve Kbelích působil také celá 90. léta.

V roce 2002 byl přesunut na 34. základnu speciálního letectva v Pardubicích, kde si jej následně v březnu 2004 převzalo nově vytvořené Centrum leteckého výcviku, kde letadlo sloužilo k výcviku vojenských dopravních pilotů. Na přelomu let 2011–2012 prošel stroj revizí u výrobce v Kunovicích, při které zároveň získal nové efektní modré zbarvení, ve kterém je doposud.

V roce 2020 byl letoun vyřazen z provozu kvůli nutnosti generální opravy a následně bylo rozhodnuto o jeho prodeji. Vzhledem k tomu, že se o něj nakonec žádný zájemce nepřihlásil, rozhodl vlastník letounu, LOM Praha s.p., o jeho zapůjčení do Leteckého muzea v Kunovicích.

Foto: Albert Orlita

V muzeu

Do muzea byl letoun zapůjčen na základě memoranda o spolupráci uzavřeného s LOM Praha s.p. Z CLV Pardubice byl přepraven po částečné demontáži pozemním transportem a následně ve spolupráci se společností Aircraft Industries opět sestaven. V expozici muzea byl vystaven v červnu 2024.

Foto: Dalibor Tomek

Zajímavosti

Foto archiv LOM Praha

Technické údaje

Letoun Let L-410 UVP (0731) zapůjčil Leteckému muzeu v Kunovicích LOM PRAHA s.p.

Děkujeme personálu Centra leteckého výcviku v Pardubicích za pomoc s realizací projektu.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR