Letecké muzeum v Kunovicích

Let C-11 / Jakovlev Jak-11

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový pístový dolnoplošník smíšené konstrukce s přímým křídlem. Kabina letounu nepřetlaková, vytápěná s tandemovým uspořádáním posádky.  Kostru trupu tvoří příhradová konstrukce svařená z trubek, doplněná o výztuhy z ocelových profilovaných drátů a potažená plátnem. Krycí panely motoru a posádky z duralových plechů. Kostra křídla kovová potažena duralovým plechem, křidélka s kovovou kostrou jsou potažené plátnem. Sedmiválcový hvězdicový motor poháněl kovovou dvoulistou stavitelnou vrtuli. Podvozek je ostruhového typu s pneumatickým ovládáním. Hlavní podvozek je zatahován směrem k trupu, ostruhové kolečko je pevné. Letoun sloužil k nácviku střelby, fotoprůzkumu i bombardování.

Jediná letuschopná C-11 výr. čísla 171511 na návštěvě v Kunovicích v rámci akce Military den Kunovice v červnu 2018. (Foto: Otomar Šimák)

Historie

Jakovlev Jak-11 byl sovětský cvičný letoun, který vznikl v konstrukční kanceláři Alexandra S. Jakovleva. V roce 1953 byla v Letu Kunovice zahájena jeho licenční výroba, a to pod označením Let C-11 („C“ jako cvičný). Letoun konstrukčně vycházel ze stíhacího letounu z 2. sv. války Jak-3. C-11 postupně nahradil oblíbené letouny Arado Ar-96 B, původně německé konstrukce, které československá armáda využívala k pokračovacímu výcviku stíhacích pilotů. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používáno nejen v zemích Varšavské smlouvy a v rozvojových zemích, ale bylo exportováno také např. do Rakouska. Výroba v Kunovicích probíhala v letech 1953 – 1956 a bylo vyrobeno celkem 708 kusů. První kunovická C-11 se do vzduchu vznesla 29. 10. 1953 s továrním pilotem Miloslavem „Čárou“ Šmídtem. Tímto dnem zároveň odstartovala tradice sériové letecké výroby v Kunovicích, která trvá dodnes.

Military den Kunovice 30. 6. 2018 (Foto: Josef Tymonek)

Životopis 

Vystavený letoun C-11 byl vyroben v Letu Kunovice v roce 1956. Jeho zálet provedl tovární pilot Miloslav Šmídt. Po celou dobu svého provozu létal u ČSLA. Po skončení služby u armády byl tento stroj, tak jako mnoho dalších, umístěn v Letecké opravně Trenčín. Zde odstavený letoun chátral až do roku 1975.

Nekvalitní snímek, ale o to cenější, na kterém je v popředí vidět trupové číslo 1721. Jedná se o muzejní C-11, která nosí od roku 1979 fiktivní zbarvení a značku PK-35. Záměrem vedení muzea je letounu při plánované rekonstrukci vrátit původní vzhled letounu ze služby u ČSLA právě s trupvým číslem 1721.

V muzeu

V roce 1975 letoun zachránili před sešrotováním z podniku LOT zaměstnanci Letu František Cimbálník a spoluzakladatel leteckého muzea Alois Hráček. C-11 se stal druhým exponátem v expozici vznikajícího muzea.

Demontáž C-11 v.č. 171721 v Leteckých opravnách Trenčín před transportem do Kunovic. (Foto: archiv LMKU)
Vykládka C-11 v.č. 171721 na letišti v Kunovicích. Na snímku je patrné rozmístění barevných polí původního akrobatického zbarvení letounu na křídle. (Foto: archiv LMKU)

Zajímavosti

V průběhu služby létal také jako vedoucí stroj tříčlenné armádní akrobatické skupiny.  Na křídlech a stabilizátoru je stále patrné rozmístění barev z této doby (téměř před 50 lety). Na vzlet první vyrobené kunovické C-11 vzpomíná pamětník Jaroslav Olbert: „Pro všechny zaměstnance, a také pro Kunovice, to byl velký svátek. Vzlet a první let sledovaly před nádvořím na starém letišti desítky zaměstnanců a kunovjanů, kteří si nenechali ujít takový svátek a od tzv. nového závodu ke starému šli pěšky ve velkém zástupu. První let jimi vyrobeného letounu jim zůstal v paměti po celý zbytek života.“

Na snímku je v kabině po záletu, jedné z mnoha C-11-tek, tovární pilot Miloslav Šmídt v závodě přezdívaný “Čára”. (Foto: archiv Jaroslav Olbert st.)

Technický popis:

Výzbroj:

Podvěsná výzbroj na dvou křídelních závěsnících:

Uživatelé: 

Československo, Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam.

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR