Jakovlev Jak-40

Foto: Eva Řezáčová, Technické muzeum v Brně

Charakteristika

Celokovový dolnokřídlý dopravní letoun pro krátké a regionální tratě poháněný trojicí proudových motorů umístěných v zadní části trupu. Přetlakový trup kruhového průřezu o průměru 2,4 m je poloskořepinové konstrukce. Přímé křídlo s proměnnou tloušťkou a vzepětím ­­+ 5° 30 je vybaveno trojící jednoštěrbinových klapek. Ocasní plochy jsou ve tvaru T, s šípovou vodorovnou ocasní plochou svírající úhel 11°. Řízení je mechanické, bez posilovačů. Přistávací zařízení tvoří tříbodový, zatahovatelný podvozek příďového typu s hydraulicky ovládaným předním kolem.

Poslední přistání na letišti v Kunovicích 15. 10. 2020 v 9:57 LT. (Foto: Jan Lekeš)

Historie

Sovětský dopravní letoun Jak-40 byl vyvinut Jakovlevovou konstrukční kanceláří jako náhrada za zastaralé letouny Iljušin Il-12 a Il-14. První práce na vývoji nového letounu začaly už v první polovině 60. let, ale oficiálně byly pod vedením šéfkonstruktéra J. G. Ádlera zahájeny až v roce 1965. Díky této přípravě se však projekt letounu podařilo dokončit už následujícího roku, a ještě téhož roku vzlétl také první prototyp. První sériové kusy z nulté série pak byly dokončeny už v roce 1967. Do roku 1981, kdy výroba letounu skončila, bylo vyrobeno 1011 Jaků-40, které sloužily u 82 uživatelů ve 34 zemích, včetně „kapitalistické ciziny“. Mezi československými uživateli byly například Československé aerolinie, Československá lidová armáda nebo Letecký oddíl Ministerstva vnitra. Koncem sedmdesátých let ovšem vysoká spotřeba a zvýšení cen ropy zapříčinily postupné vyřazování těchto letadel z flotil aerolinek, a tak v pozdějších letech nacházely tyto stroje uplatnění především ve státních službách, kde byla ceněna jejich spolehlivost.

Jak-40 výrobního čísla 9940260 v původním zbarvení s imatrikulací OK-BYK ve službě u Letecké správy Federálního ministerstva vnitra ČSSR. (Foto: Petr Popelář)

Životopis

Jak-40 výrobního čísla 9940260 byl dokončen 16. prosince 1979 a o tři dny později jej přeletěla ze SSSR posádka kpt. JUDr. Zdeňka Fridricha do ČSSR. S imatrikulací OK-BYK byl zařazen k Letecké správě Federálního Ministerstva vnitra ČSSR, kde sloužil k přepravě státních představitelů. Pro tyto účely byl letoun vybaven malým salónkem pro 4 cestující a dále 14 standardními sedačkami. V roce 1998 byl nástupnický letecký útvar pod ministerstvem vnitra zrušen a jeho povinnosti přešly spolu s Jaky na armádu, respektive na 6. (dnes 24.) základnu dopravního letectva Praha-Kbely, kde s evidenčním číslem 0260 létal až do roku 2020.

V muzeu

Po oficiálním vyřazení typu v AČR dne 2. 9. 2020 letoun získalo Technické muzeum v Brně, které jej zapůjčilo do Kunovic. Dne 15. 10. 2020 provedl Jak-40 (0260) svůj vůbec poslední let na trase Praha-Kbely – Kunovice. Stroj z kbelského letiště přeletěla posádka ve složení: kapitán posádky mjr. Ondřej Kudělka, druhý pilot mjr. Pavel Kondras a palubní technik kpt. Daniel Judák.

Jak-40 přeletěla z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely posádka ve složení, zleva: druhý pilot maj. Pavel Kondras, palubní technik kpt. Daniel Judák a kapitán posádky maj. Ondřej Kudělka. (Foto archiv LMKU)

Zajímavosti

Technické údaje

Letoun Jakovlev jak-40 (0260) zapůjčilo Leteckému muzeu v Kunovicích Technické muzeum v Brně.

Děkujeme!


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR