Jakovlev Jak-40

Foto: Eva Řezáčová, Technické muzeum v Brně

Charakteristika

Celokovový, malý jednouličkový třímotorový proudový dopravní letoun určený pro regionální tratě sovětské konstrukce s motory umístěnými v zadní části trupu. Ocasní plochy jsou ve tvaru písmene T. Přistávací zařízení zatahovací příďového typu; robustní hlavní podvozek se zatahuje směrem k trupu.

Poslední přistání na letišti v Kunovicích 15. 10. 2020 v 9:57 LT. (Foto: Jan Lekeš)

Historie

První prototyp Jaku 40 poprvé vzlétl v roce 1966. V Československu tato letadla létala od roku 1972, nejdříve u ministerstva vnitra a od roku 1974 u ČSA. Koncem roku 1981 začaly svou službu také u československé armády.

Omlouváme se, stránka je ve výstavbě.

Jak-40 výrobního čísla 9940260 v původním zbarvení s imatrikulací OK-BYK ve službě u Letecké správy Federálního ministerstva vnitra ČSSR. (Foto: Petr Popelář)

Životopis

V muzeu

Jakovlev Jak-40 ev. č. 0260 zapůjčilo do dlouhodobé zápůjčky Technické muzeum v Brně. Letoun v Kunovicích přistál 15. 10. 2020 v 9:57 LT. Šlo o první vojenské letadlo po více než třiceti, které provedlo své poslední přistání na kunovickém letišti. Stroj z Kbelského letiště přeletěla posádka ve složení: druhý pilot maj. Pavel Kondras, palubní technik kpt. Daniel Judák a kapitán posádky maj. Ondřej Kudělka

Jak-40 přeletěla z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely posádka ve složení, zleva: druhý pilot maj. Pavel Kondras, palubní technik kpt. Daniel Judák a kapitán posádky maj. Ondřej Kudělka. (Foto archiv LMKU)

Zajímavosti

Omlouváme se, stránka je ve výstavbě.

Technické údaje

Letoun Jakovlev jak-40 (0260) zapůjčilo Leteckému muzeu v Kunovicích Technické muzeum v Brně.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR