Výrobce: Saratovský letecký závod č.292, Saratov, SSSR
První vzlet typu: 21. 10. 1966
Rok výroby: 16. 12. 1979
Imatrikulace: OK-BYK, 0260
Výrobní číslo: 9940260
Provozovatel: 1979-1988 Letecká správa Federálního ministerstva vnitra, 1988-1998 Státní letecký útvar Ministerstva vnitra České republiky, 1999-2020 Armáda České republiky
Foto: Eva Řezáčová, Technické muzeum v Brně
Charakteristika
Celokovový, malý jednouličkový třímotorový proudový dopravní letoun určený pro regionální tratě sovětské konstrukce s motory umístěnými v zadní části trupu. Ocasní plochy jsou ve tvaru písmene T. Přistávací zařízení zatahovací příďového typu; robustní hlavní podvozek se zatahuje směrem k trupu.
Poslední přistání na letišti v Kunovicích 15. 10. 2020 v 9:57 LT. (Foto: Jan Lekeš)
Historie
První prototyp Jaku 40 poprvé vzlétl v roce 1966. V Československu tato letadla létala od roku 1972, nejdříve u ministerstva vnitra a od roku 1974 u ČSA. Koncem roku 1981 začaly svou službu také u československé armády.
Omlouváme se, stránka je ve výstavbě.
Jak-40 výrobního čísla 9940260 v původním zbarvení s imatrikulací OK-BYK ve službě u Letecké správy Federálního ministerstva vnitra ČSSR. (Foto: Petr Popelář)
Životopis
1979-1988 Letecká správa Federálního ministerstva vnitra ČSSR
1988-1990 Letecká správa Sboru národní bezpečnosti ČSSR
1990-1998 Státní letecký útvar Ministerstva vnitra České republiky
1999-2020 Armáda České republiky
V muzeu
Jakovlev Jak-40 ev. č. 0260 zapůjčilo do dlouhodobé zápůjčky Technické muzeum v Brně. Letoun v Kunovicích přistál 15. 10. 2020 v 9:57 LT. Šlo o první vojenské letadlo po více než třiceti, které provedlo své poslední přistání na kunovickém letišti. Stroj z Kbelského letiště přeletěla posádka ve složení: druhý pilot maj. Pavel Kondras, palubní technik kpt. Daniel Judák a kapitán posádky maj. Ondřej Kudělka
Jak-40 přeletěla z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely posádka ve složení, zleva: druhý pilot maj. Pavel Kondras, palubní technik kpt. Daniel Judák a kapitán posádky maj. Ondřej Kudělka. (Foto archiv LMKU)
Zajímavosti
Omlouváme se, stránka je ve výstavbě.
Technické údaje
Posádka: 3
Maximální počet přepravovaných osob: 11/16/18 (salón 0260)/24/28/32/36/40 (dle verze a konfigurace)
Rozpětí: 25,00 m
Délka: 20,36 m
Výška: 6,50 m
Nosná plocha: 70 m²
Prázdná hmotnost: 9400 kg
Užitečné zatížení: 2300/1360 kg
Vzletová hmotnost: 12 300–15 500 kg
Max. hmotnost: 16 000 kg
Cestovní rychlost: 510 km/h
Maximální cestovní rychlost: (v 7000 m) 558 km/h
Maximální rychlost: 600 km/h
Přistávací rychlost:
Délka dráhy pro vzlet a přistání:
Praktický dostup: 8100 m
Maximální stoupavost: 480 m/min, 8 m/s
Dolet s maximální zásobou paliva: 2000 km
Dolet s maximálním nákladem): 1800 km
Motor: 3× Ivčenko AI-25 – dvouproudový
Výkon / tah motoru: 3× 14,7 kN
Maximální zásoba paliva: 5060 l / 4000 kg
Palivo: letecký petrolej
Letoun Jakovlev jak-40 (0260) zapůjčilo Leteckému muzeu v Kunovicích Technické muzeum v Brně.
Užíváme cookies. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím