Výrobce: Saratovský letecký závod č.292, Saratov, SSSR
První vzlet typu: 21. 10. 1966
Rok výroby: 16. 12. 1979
Imatrikulace: OK-BYK, 0260
Výrobní číslo: 9940260
Provozovatel: 1979-1988 Letecká správa Federálního ministerstva vnitra, 1988-1998 Státní letecký útvar Ministerstva vnitra České republiky, 1999-2020 Armáda České republiky
Charakteristika
Celokovový dolnokřídlý dopravní letoun pro krátké a regionální tratě poháněný trojicí proudových motorů umístěných v zadní části trupu. Přetlakový trup kruhového průřezu o průměru 2,4 m je poloskořepinové konstrukce. Přímé křídlo s proměnnou tloušťkou a vzepětím + 5° 30 je vybaveno trojící jednoštěrbinových klapek. Ocasní plochy jsou ve tvaru T, s šípovou vodorovnou ocasní plochou svírající úhel 11°. Řízení je mechanické, bez posilovačů. Přistávací zařízení tvoří tříbodový, zatahovatelný podvozek příďového typu s hydraulicky ovládaným předním kolem.
Historie
Sovětský dopravní letoun Jak-40 byl vyvinut Jakovlevovou konstrukční kanceláří jako náhrada za zastaralé letouny Iljušin Il-12 a Il-14. První práce na vývoji nového letounu začaly už v první polovině 60. let, ale oficiálně byly pod vedením šéfkonstruktéra J. G. Ádlera zahájeny až v roce 1965. Díky této přípravě se však projekt letounu podařilo dokončit už následujícího roku, a ještě téhož roku vzlétl také první prototyp. První sériové kusy z nulté série pak byly dokončeny už v roce 1967. Do roku 1981, kdy výroba letounu skončila, bylo vyrobeno 1011 Jaků-40, které sloužily u 82 uživatelů ve 34 zemích, včetně „kapitalistické ciziny“. Mezi československými uživateli byly například Československé aerolinie, Československá lidová armáda nebo Letecký oddíl Ministerstva vnitra. Koncem sedmdesátých let ovšem vysoká spotřeba a zvýšení cen ropy zapříčinily postupné vyřazování těchto letadel z flotil aerolinek, a tak v pozdějších letech nacházely tyto stroje uplatnění především ve státních službách, kde byla ceněna jejich spolehlivost.
Životopis
Jak-40 výrobního čísla 9940260 byl dokončen 16. prosince 1979 a o tři dny později jej přeletěla ze SSSR posádka kpt. JUDr. Zdeňka Fridricha do ČSSR. S imatrikulací OK-BYK byl zařazen k Letecké správě Federálního Ministerstva vnitra ČSSR, kde sloužil k přepravě státních představitelů. Pro tyto účely byl letoun vybaven malým salónkem pro 4 cestující a dále 14 standardními sedačkami. V roce 1998 byl nástupnický letecký útvar pod ministerstvem vnitra zrušen a jeho povinnosti přešly spolu s Jaky na armádu, respektive na 6. (dnes 24.) základnu dopravního letectva Praha-Kbely, kde s evidenčním číslem 0260 létal až do roku 2020.
1979-1988 Letecká správa Federálního ministerstva vnitra ČSSR
1988-1990 Letecká správa Sboru národní bezpečnosti ČSSR
1990-1998 Státní letecký útvar Ministerstva vnitra České republiky
1999-2020 Armáda České republiky
V muzeu
Po oficiálním vyřazení typu v AČR dne 2. 9. 2020 letoun získalo Technické muzeum v Brně, které jej zapůjčilo do Kunovic. Dne 15. 10. 2020 provedl Jak-40 (0260) svůj vůbec poslední let na trase Praha-Kbely – Kunovice. Stroj z kbelského letiště přeletěla posádka ve složení: kapitán posádky mjr. Ondřej Kudělka, druhý pilot mjr. Pavel Kondras a palubní technik kpt. Daniel Judák.
Zajímavosti
V roce 1990 přepravil Jak-40 OK-BYK do Kunovic papeže Jana Pavla II, který se odtud vydal na návštěvu Velehradu.
Mezi další významné pasažéry letounu patřili prezidenti Václav Klaus a Miloš Zeman.
Piloti ČSA o Jaku 40 kvůli jeho vysoké spotřebě říkali, že „při startu žere i trávu kolem ranveje“.
Jak-40 byl použit jako létající laboratoř pro testování motoru M-601, který pohání letouny L-410 M a novější. Šlo o stroj OK-020 Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu.
Technické údaje
Posádka: 2x pilot + palubní technik
Maximální počet přepravovaných osob: (dle verze a konfigurace) 11/16/18 (0260)/24/28/32/36/40
Rozpětí: 25,00 m
Délka: 20,36 m
Výška: 6,50 m
Nosná plocha: 70 m²
Prázdná hmotnost: 9400 kg
Užitečné zatížení: 2300/1360 kg
Vzletová hmotnost: 12 300–15 500 kg
Max. hmotnost: 16 000 kg
Cestovní rychlost: 510 km/h
Maximální cestovní rychlost: (v 7000 m) 558 km/h
Maximální rychlost: 600 km/h
Přistávací rychlost:
Délka dráhy pro vzlet a přistání:
Praktický dostup: 8100 m
Maximální stoupavost: 480 m/min, 8 m/s
Dolet s maximální zásobou paliva: 2000 km
Dolet s maximálním nákladem): 1800 km
Motor: 3× Ivčenko AI-25 – dvouproudový
Výkon / tah motoru: 3× 14,7 kN
Maximální zásoba paliva: 5060 l / 4000 kg
Palivo: letecký petrolej
Letoun Jakovlev jak-40 (0260) zapůjčilo Leteckému muzeu v Kunovicích Technické muzeum v Brně.
Děkujeme!
Užíváme cookies. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím