Letecké muzeum v Kunovicích

Ivčenko AI-25 TL

řez proudovým motorem AI-25 TL

Charakteristika

         Dvouhřídelový dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem a prstencovou spalovací komorou. Směšování proudů probíhá před výtokovou tryskou. Výstupní tryska má pevný průřez.

Historie a vývoj

         Motor byl vyvíjen v konstrukční kanceláři OKB Ivčenko v Sovětském svazu v přičemž vývoj byl započat v roce 1965 a první testovací let byl proveden v roce 1966. Sériová výroba začala v roce 1967 a stále probíhá.

AI-25 byl první dvouproudový motor využitý pro přepravu na krátkých tratích a byl primárně určen pro malý transportní letoun Jak – 40, který je považován za předchůdce dnešních regionálních proudových letadel.

Třímotorový Jakovlev Jak-40 českých vzdušných sil. (Foto: archiv VzS AČR)

Motor AI-25 byl vyráběn v několika verzích a v různých zemích. Jednou z nich byla verze AI-25 W – Titan (W jako Walter), která byla licenčně vyráběna v pražském Motorletu v Jinonicích. Právě s tímto motorem byla zalétán prototyp letounu L-39 Albatros. Sériové letouny L-39 byly osazovány motory AI-25 TL („T jako „Тemperatura“, „L jako L-39) , které byly vyráběny v Sovětském svazu a jednalo se o výkonnější variantu – speciálně upravenou pro L-39.

Zajímavost

Licenční výroba motoru AI-25 W byla provázena technologickými problémy – zejména odlévání turbínových lopatek. Z toho důvodu byla výroba závislá na dodávkách ze Sovětského svazu a motorem AI-25 W bylo osazeno pouze 20 letounů – 5 letounů z ověřovací série a 15 letounů z první série. Všech 20 letounů bylo při první generální revizi přestavěno na motor AI-25 TL.

Prototyp L-39 X-02. (Foto: VHÚ Praha)

Technické údaje

Výkony

Schéma funkce motoru AI-25


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR