Avia M337-Sh

Charakteristika

Vzduchem chlazený levotočivý tažný řadový zážehový motor s čtyřdobým pracovním cyklem se 6 válci v řadě s invertním uspořádáním. Přeplňovaný vypínatelným odstředivým mechanickým kompresorem s nízkotlakým sekvenčním vstřikováním paliva do prostoru sacího ventilu. Rozvod ventilů je proveden s vačkovým hřídelem uloženým ve vačkových skříních upevněných na hlavách válců s rozvodem 1 x OHC (jeden sací a jeden výfukový ventil na válec, výfukový ventil byl chlazený sodíkem). Olejový systém motoru je tlakový, oběžný se suchou skříní s olejovou nádrží napojenou na olejový oběh motoru hadicemi. Vrtule se připevňuje prostřednictvím příruby na kuželový konec klikového hřídele.

Historie a vývoj

Vývoj československého šestiválcového motoru Avia M337 (původně Walter M-337) byl zahájen koncem 50. let 20. století pod vedením konstruktéra Ing. Bohumila Šimůnka. Motor volně vycházel z předválečného motoru Walter Minor 6-III, ale oproti předchůdci byl vybaven vypínatelným kompresorem, nízkotlakou vstřikovací soustavou, rozvodem 1x OHC a elektrickým spouštěčem. V letech 1959-1961 byla výroba pístových leteckých motorů rozhodnutím nadřízených orgánů postupně převedena z Jinonic do podniku Avia n.p., závod Jiřího Dimitrova do Letňan a tím došlo ke změně označování motorů ze značky Walter na zn. Avia. Motor M337-Sh byl používán v malém dvoumotorovém dopravním letadle L-200 Morava zkonstruovaném a vyráběném v n.p. Let Kunovice. M337 byl v průběhu let stále vylepšován a jeho další varianty byly instalovány v mnoha úspěšných sportovních a cvičných letounů značky Zlín z podniku Moravan Otrokovice. Jeho vývojem vznikl i specializovaný motor pro leteckou akrobacii typ Avia M137. V letech 1992-2002 bylo v podniku LOM Praha vyrobeno ještě dalších 98 kusů pod označením LOM M337.

Dvoumotorová L-200 A Morava s motory Avia M337 Sh a dvoulistými elektricky stavitelnými vrtulemi V 410 začátkem devadesátých let na údržbě ve Slováckém aeroklubu Kunovice. (Foto: Petr Váverka)

V muzeu

Motor Walter M337-Sh výrobního čísla 22-60295 byl do muzea získán darem ze Slováckého aeroklubu Kunovice.

Zajímavost

Předchůdcem M337 byl předválečný motor Walter Minor 6-III, který konstrukčně vycházel z osvědčeného čtyřválcového motoru Walter Minor 4-III, který byl, zjednodušeně řečeno, prodloužen o další dva válce.

Technické údaje

Výkony

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR