Aero L-29 R “Oko”

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový středoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Kabina s tandemovým uspořádáním posádky je přetlaková, klimatizovaná vybavená katapultovacími sedačkami. Zadní část trupu je oddělitelná pro snadnou demontáž motoru. Zadní část trupu je oddělitelná pro snadnou demontáž motoru. Přistávací zařízení tvoří tříbodový zatažitelný podvozek příďového typu s hydraulickým ovládáním. Kombinovaná fotovýstroj československé výroby byla umístěna ve speciálním kontejneru na spodní straně trupu pod pilotní kabinou. Výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem Výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem a pod křídly umístěné dva závěsníky pro nesení výzbroje o nosnosti po 212 kg pro rakety, kontejnerové kulomety či cvičné nebo ostré pumy.

Historie

Speciální cvičně-průzkumná a bitevní varianta označená L-29 R Oko vznikla modifikací z cvičného proudového stroje L-29 Delfín. Krom standardního vybavení nesl i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, ŠFP-02 nebo NFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu. Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, což se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevilo na snížené životnosti draku. Variant L-29 R bylo vyrobeno na 200 kusů.

Životopis

Letoun ev. č. 2613 byl vyroben v Aero Vodochody v roce 1967 a sloužil u několika útvarů. V roce 1967 až 1969 jej provozoval 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk v Plzni-Líních. V letech 1969-1990 sloužil u 3. letky taktického průzkumu v Pardubicích. V roce 1990 byl krátce u 9. stíhacího leteckého pluku v Bechyni, odkud byl přeletěn ještě v tom samém roce do Hradce Králové, kde byl vyřazen z provozu a zrušen.

V muzeu

Fotoprůzkumný a bitevní L-29 R ev. č. 2613 byl do muzea přepraven v roce 1991 z Hradce Králové pozemním transportem na vlastním podvozku vlekem za nákladním autem Avia A30.

Stejným způsobem a stejně dobrodružně jako přetah (L-29, 0113) proběhl přetah letounu L-29R. Na tyči za nákladní Avií A30. Na snímku šťastní účastníci úspěšně provedené “operace přetah” před L-29 R (2613) již v Kunovicích.

Zajímavost

Verze R se označovala jako „Oko“ a od cvičné verze L-29 se odlišovala zástavbou speciálního kontejneru pro fotovýstroj na spodní straně trupu pod pilotní kabinou. Pro zvýšení doletu byly na konce křídla pevně instalovány přídavné palivové nádrže. Takto vybavený stroj se mohl používat i pro skutečný taktický průzkum.

Technické údaje

Výzbroj

Podtrupový kontejner

Podvěsná výzbroj na dvou křídelních závěsnících:

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR