Aero L-29 R “Oko”

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový středoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Kabina s tandemovým uspořádáním posádky je přetlaková, klimatizovaná s katapultovacími sedačkami. Zadní část trupu je oddělitelná pro snadnou demontáž motoru. Přistávací zařízení tvoří zatahovací tříbodový hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu. Kombinovaná fotovýstroj československé výroby byla umístěna ve speciálním kontejneru na spodní straně trupu pod pilotní kabinou. Výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem na dva křídelní závěsníky o nosnosti po 100 kg lze zavěsit rakety, kontejnerové kulomety či cvičné nebo ostré pumy.

Historie

Speciální cvičně-průzkumná a bitevní verze označená L-29 R Oko vznikla modifikací z cvičného proudového stroje L-29 Delfín. Nesla kromě standardního vybavení i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, ŠFP-02 nebo NFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu. Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, která se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevila na snížené životnosti draku. Průzkumných variant L-29 R a RS bylo vyrobeno na 200 kusů.

Životopis

Letoun ev. č. 2613 byl vyroben v Aero Vodochody v roce 1967 a sloužil u několika útvarů. V roce 1967 až 1969 jej provozoval 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk v Plzni-Líně. V letech 1969-1990 sloužil u 3. letky taktického průzkumu v Pardubicích. V roce 1990 byl krátce u 9. stíhacího leteckého pluku v Bechyni odkud byl přeletěn ještě v tom samém roce do Hradce Králové, kde byl vyřazen z provozu a zrušen.

V muzeu

Fotoprůzkumný a bitevní Let L-29R ev. č. 2613 byl do muzea přepraven v roce 1991 z Hradce Králové pozemním transportem.

Stejným způsobem a stejně dobrodružně jako přetah (L-29, 0113) proběhl přetah letounu L-29R. Na tyči za nákladní Avií A30. Na snímku šťastní účastníci úspěšně provedené “operace přetah” před L-29 R (2613) již v Kunovicích.

Zajímavost

Verze R se označovala jako „OKO“ a od cvičné verze L-29 se odlišovala zástavbou speciálního kontejneru pro fotovýstroj na spodní straně trupu pod pilotní kabinou. Pro zvýšení doletu byly konce křídla pevně instalovány přídavné palivové nádrže. Takto vybavený stroj se mohl používat i pro skutečný taktický průzkum.

Technické údaje

Výzbroj

Podtrupový kontejner

Podvěsná výzbroj na dvou křídelních závěsnících:


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR