Letecké muzeum v Kunovicích

Aero L-29 Delfín

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový proudový středoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Kabina s tandemovým uspořádáním posádky je přetlaková, klimatizovaná a vybavená katapultovacími sedačkami. Zadní část trupu je oddělitelná pro snadnou demontáž motoru. Přistávací zařízení tvoří zatahovací tříbodový hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu. Výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem na dva křídelní závěsníky o nosnosti po 100 kg lze zavěsit rakety, kontejnerové kulomety či cvičné nebo ostré pumy.

Historie

Počátky vývoje L-29 spadají do roku 1955, kdy se ve VZLÚ v Letňanech objevily první studie. V listopadu 1958 byl hotov prototyp XL–29, První zkušební let prototypu poháněným britským motorem Bristol Siddeley Viper se uskutečnil 5. května 1959. V soutěži o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy v roce 1961 zvítězil L-29 nad polským TS-11 Iskra a sovětským Jak-30.

Delfín umožňoval ekonomický výcvik pilotáže, létání bez vidu, nácvik střelby z palubních zbraní i bombardování pozemních cílů. Získal zlaté medaile na veletrzích v Brně a v Lipsku a vyvolal zvýšený zájem západních států o naši leteckou produkci. L-29 byl vyráběn ve Vodochodech a v Kunovicích. Celkem bylo vyrobeno 3 665 kusů. 

Prototyp XL-29.02 (Foto: VHÚ Praha)

Životopis 

L-29 0113 strávil celou svou leteckou kariéru od roku 1962 do roku 1978 u 2. školního leteckého pluku v Košicích.

Na X. leteckém dnu s Květy předváděl v Kunovicích vrtulník Mi-8 Slovairu nesení břemene v podvěsu. Břemenem se stal exponát muzea, a to „košický” L-29 Delfín 0113. (Foto archiv LMKU)

V muzeu

Do muzea byl L-29 (0113) dopraven pozemní cestou. Celá přeprava z Košic do Kunovic byla tak trochu husarským kouskem. Delfín byl pomocí tyče vlečen na svém podvozku za nákladní Avií A30, na které byla naložena odmontovaná křídla. Celý převoz z Košic trval téměř 16 hodin.

K příležitosti X. leteckého dne s Květy byl Delfín 01113 opatřen fiktivním atraktivním reklamním nátěrem “Let Kunovice” (Foto: Gerard Helmer)

Zajímavosti

L-29 v.č. 290113 je třináctý vyrobený kus první výrobní série.

V Kunovicích se Delfín vyráběl 10 let (1963–1973) a celkem se zde vyrobilo 1 722 kusů. První sériově vyrobený kunovický Delfín, pilotovaný ing. Františkem Svinkou a Vladimírem Vlkem, vzlétl z kunovického letiště v roce 1963. 

Foto z roku 1971 a pohled na nádvoří továrny Let Kunovice, kde čekají za L-410 na odlet do SSSR čerstvě vyrobené L-29. (Foto: Vladimír Janík)

Motor M-701, který sériové Delfíny poháněl, se stal prvním sériově vyráběným proudovým motorem československé konstrukce. V roce 2007 se Delfín stal prvním letadlem, které bylo, bez jakýchkoliv úprav, poháněno pouze fritovacím olejem.

Jedním z projektů zahájených v zimě 2018 ve spolupráci s Leteckými opravnami Slováckého aeroklubu je renovace L-29 Delfín (0113) do podoby, v jaké létal u 2. leteckého školního pluku v Košicích

Aero L-29 Delfín (0113) nosil u 2. lšp v Kočicích standardní nátěr v barvě kovu s červenými doplňky. Letoun prochází renovací do původního stavu v Leteckých opravnách Kunovice.

Technické údaje

Výzbroj

Podvěsná výzbroj na dvou křídelních závěsnících:


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR