Aero Ae-45

Charakteristika

Čtyřmístný dvoumotorový dolnoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Přistávací zařízení tvoří zatahovací hydraulicky ovládaný podvozek ostruhového typu. Hlavní podvozek je zatahován do motorových gondol, ostruhové kolečko je pevné.

Aero Ae-45 (Foto: Vladimír Janík)

Historie

Vývoj letounu byl zahájen roku 1945 v ilegalitě, ještě před koncem 2. světové války. Šlo o projekt konstruktérů pražského Aera – Miroslava Baitlera, Jiřího Bouzka, Ondřeje Němce a Františka Vlka. Rok zahájení vývoje byl následně zvolen i pro jeho typové označení. První prototyp byl zalétán 21. 7. 1947. Ae-45 se mezi lety 1948–1951 sérově vyrábělo v podniku Letecké závody, výrobna II Vysočany (Aero Vysočany) a bylo jich zde postaveno přes 150ks. Vzhledem k přípravě licenční výroby sovětských stíhacích letadel a stěhování Aera z Vysočan do Vodochod bylo rozhodnuto o přesunutí výroby do Letu Kunovice. Do Kunovic byla předána konstrukční dokumentace, čtyři nedokončené letouny a šestnáct sestav Ae-45. Montáž první aerovky a její první let v Kunovicích proběhl v listopadu 1954. Prvních dvacet letounů z dílů dodaných Aerem bylo dokončeno a expedováno pod původním označením Ae-45. Kunovičtí konstruktéři stroj vzápětí zmodernizovali a rozjela se produkce nové vylepšené verze, která dostala označení Aero Ae-45 S (Super) neboli „Super-Aero“ , která běžela až do roku 1959. Aerovky byly obchodně velmi úspěšné a používaly se při nepravidelné letecké dopravě a při obchodních a služebních cestách. V 50. letech sloužilo kolem padesáti strojů Ae-45 v oddíle aerotaxi Československých aerolinií, který zajišťoval československým podnikům i jednotlivcům lety na objednávku. V padesátých letech se také proslavily v mnoha zemích světa. Celkem bylo v Kunovickém Letu vyrobeno 248 kusů Ae-45 a Ae 45 S. V roce 1958 vznikla v Kunovicích poslední modernizovaná varianta označovaná jako Ae-145, které bylo v letech 1959–1961 vyrobeno 142 kusů. Ae-45 a Ae-145 se ve velkém vyvážel do zahraničí a byly vyexpedovány do 28 zemí na šesti kontinentech světa. 

Podrobnější informace k historii Ae-45 naleznete na stránce Michala Orlity ZDE

Aero Ae-45 S  (Foto: Vladimír Janík)

Životopis 

Letoun Ae-45 OK-FHA výr. č. 51163 byl vyroben v Aeru Vysočany v roce 1951, ale kompletně sestaven byl až v Kunovicích. Do leteckého rejstříku byl zapsán 13. 4. 1956 a poté uveden do provozu pod Krajským aeroklubem Ostrava, kde sloužil jako aerotaxi. Později byl převeden do Slováckého aeroklubu v Kunovicích, kde dolétal v roce 1978. Z leteckého rejstříku byl vymazán 5. 2. 1980. Na letoun OK-FHA bylo v kunovickém Aerotechniku namontováno vlečné zařízení a několikrát sloužil i jako vlečný letoun k vlekání větroňů. Například pro reprezentační družstvo Svazarmu ČSSR převlekl z Anglie dva laminátové vysokovýkonné kluzáky Slingsby T.59 Kestrel. Trasa letu byla dlouhá 1 400 km, Ae-45 pilotoval Miroslav Kobr, větroň Kestrel Jaroslav Pokorný.

V muzeu 

Do muzea byl převeden ze Slováckého aeroklbu Kunovice v roce 1980. V roce 2008 pak letoun prošel renovací při níž získal nové modré zbarvení.

Zajímavosti

Aero Ae-45 mělo také zahraniční úspěchy. V srpnu 1949 s ním šéfpilot Jan Anderle zvítězil v Norton Griffiths Challenge Trophy, a týž pilot provedl také non-stop přelet Sahary. Ae-45 je navíc prvním letounem československé výroby, které překonalo Atlantský oceán, když v roce 1958 letoun Ae-45 S italského obchodníka Dr. Brielliho přelétl Atlantik z Buenos Aires do Milána s mezipřistáním na ostrově Fernando de Norronha.

Aero Ae-45 (Foto: Vladimír Janík)

Technické údaje

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR