Letecké muzeum v Kunovicích

Let L-410 A Turbolet (OK-ADO)

Září 1990 (Foto: Petr Váverka)

Charakteristika

Dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Přistávací zařízení tvoří zatahovací tříbodový hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými elektricky vodivými pneumatikami. Interiér letadla byl proveden jako standardní – se sedmnácti sedadly pro cestující. V zadní části trupu (vpravo) se nachází zavazadlový prostor a za ním toaleta.

Historie

Po čtyřech prototypech XL-410 (tři létající a jeden určený na pevnostní zkoušky) vznikla první série L-410, která čítala šest strojů a v dokumentaci byla označena čistě jako L-410. Od roku 1971 byly zaváděny další úpravy spočívající v zesílení potahu vodorovných ocasních ploch, montáži vrtulí Hartzell, ale hlavně v zesílení konstrukce draku vedoucí ke zvýšení maximální vzletové hmotnosti z původních 5400 kg na 5700 kg. Po těchto úpravách nesl typ označení L-410 A. Byla zvětšena zásoba paliva, způsob odledování křídel apod., ale především byla přepracována konstrukce podvozku, který se při bočním větru během přistávání ukázal jako nevhodný. Nový podvozek s větším rozchodem kol a zmenšenou světlostí nad povrchem dráhy tyto nedostatky odstranil. Změnil se také systém jeho zatahování. Starý prototypový hlavní podvozek se sklápěl dopředu, nový směrem k ose trupu. Pod zadní částí trupu současně přibyl malý kýl. Typu L-410 A bylo vyrobeno (či na něj upraveno) celkem 25 kusů, z toho čtyři L-410 A byly podrobeny neobyčejně náročným zkouškám v SSSR probíhajícím za extrémních povětrnostních podmínek při teplotách vzduchu od -40 °C do +44 °C. Vynikající výsledky těchto a dalších zkoušek při zavádění následujících modifikací vedly ke skutečnosti, že se letouny řady L-410 staly jediným typem zahraniční konstrukce a výroby v letadlovém parku tehdejšího Aeroflotu. Od roku 1971 byly L-410 poprvé nasazeny novým provozovatelem Turboletů, podnikem pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava. Slov-Air převzal v letech 1971 až 1974 postupně 12 letadel L-410 a L-410 A, která na pravidelných vnitrostátních linkách začala nahrazovat dosluhující letouny Avia Av-14. Došlo také k otevření linek nových. Se Slov-Airem začaly Turbolety pravidelně létat z Lučence, Žiliny, Mariánských Lázní, Holešova i z Kunovic a uvažovalo se i o zavedení linek dalších. Jen za rok 1974 přepravily L-410 tohoto podniku přes 95 000 cestujících.

Poprvé  byly L-410 nasazeny novým provozovatelem Turboletů, podnikem pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, na nepravidelnou linku Praha-Brno-Praha. Jednalo se prakticky o propagační lety v rámci dalšího ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu Brno 1971. Na pilotní místa L-410 A Turbolet OK-ADQ a OK-ADN usedli čerstvě přeškolení piloti Slov-Airu Zdeněk Bedřich, Ján Mičica a Ing.Vojtěch Fülöp, kterým vypomáhali i kunovičtí zkušební piloti.

Životopis 

OK-ADO byl vyroben v roce 1970 ve verzi L-410 a byl historicky prvním Turboletem, který byl v září roku 1970 představen široké veřejnosti jako první z dlouhé řady budoucích L-410. Stalo se tak na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde byl instalován přímo před expozici Podniku zahraničního obchodu – Omnipol. Už v listopadu 1970, krátce po svém záletu, byl OK-ADO předveden ve Varaždinu v tehdejší Jugoslávii. Jeho prvním provozovatelem se 14. 10. 1971 stal podnik pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, který jej provozoval do roku 1975. Na jaře 1975 byl OK-ADO přestavěn na verzi L-410 A. Od 19. 2. 1976 do 1. 12. 1982 letoun provozovaly Československé aerolinie. Poslední část své letecké kariéry strávil OK-ADO v Aeroklub Svazarmu Kunovice, kam byl převeden 2. 12. 1982, a kde sloužil až do 13. 1. 1993. Dne 24. 2. 1993 byl vyřazen z provozu. Za svou leteckou kariéru nalétal OK-ADO celkem 8 156 hodin a 15 minut při 12 255 startech.

Jako vůbec první byl široké veřejnosti poprvé představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně na podzim roku 1970 L-410 Turbolet, který byl vystaven s “veletržní” registrační značkou OK-AZC. (Foto: Albert Orlita)
Na veletrhu byl letoun instalován přímo na ploše výstaviště před expozicí Podniku zahraničního obchodu – Omnipol. (Foto archiv: Albert Orlita)

V muzeu

Slováckým aeroklubem Kunovice byl OK-ADO do muzea předán po odlétání své životnosti na jaře 1993. 

Zajímavost

Ve Slováckém aeroklubu měl stroj pestrý letecký život s mnoha lety do zahraničí (Jugoslávie, Bulharsko, Turecko, Rusko apod.). Např. od 19. 10. 1984 do 28. 10. 1984 nalétal v Jugoslávii 21 hodin při 76 startech. Ve spolupráci s Letem Kunovice a jeho podnikovými letouny pak OK-ADO svezl až několik tisíc dětí. Nebývalo výjimkou, že se jich od pátku odpoledne do neděle do večera svezlo při vyhlídkových letech na Den dětí i více než 5000. Jen za jeden takový den (1. 6. 1986) s nimi OK-ADO nalétal 7 hodin a 5 minut při 26 startech!

Zbarvení

Prvním provozovatelem OK-ADO se 14. 10. 1971 stal podnik pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, který jej provozoval do začátku roku 1976. (obr.: Martin Hrabec)
V letech1976 -1982 sloužil OK-ADO u Československých aerolinií. (Foto archiv: Albert Orlita)
Posledním provozovatelem OK-ADO byl Slovácký aeroklub Kunovice. (Foto archiv LMKU)

Technické údaje


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR